culture & handicap

Insights in Sound: Visually Impaired Musicians Lives and Learning

du 1/04/2017 au 1/12/2017

La musique a longtemps été une façon dont les personnes malvoyantes pourraient gagner l'indépendance financière, exceller à une compétence très appréciée ou simplement profiter de la participation musicale.

La littérature existante sur la déficience visuelle et la musique comprend des points de vue de l'histoire sociale de la musique, de l'ethnomusicologie, du développement de l'enfant et des domaines de la psychologie de la musique, de la musicothérapie, des besoins éducatifs spéciaux et de l'éducation musicale, ainsi que des textes biographiques plus populaires sur les musiciens célèbres.

Mais il y a eu relativement peu de recherche sociologique qui rassemble les points de vue et les expériences des musiciens malvoyants eux-mêmes à travers le cours de la vie.

La publication Insights in Sound: Les vies et l'apprentissage des musiciens à déficience visuelle vise à accroître les connaissances et la compréhension à la fois au sein et au-delà de ce groupe à multiples facettes. Grâce à un sondage international combiné à des entrevues de l'histoire de la vie, une image vivante est tirée de la façon dont les musiciens malvoyants abordent et conçoivent leurs activités musicales, avec des illustrations détaillées des opportunités et des défis particuliers auxquels sont confrontés divers individus. Baker et Green regardent au-delà de l'affiliation avec des styles, des genres, des instruments ou des pratiques musicales particuliers.

Insights in Sound: Visually Impaired Musicians' Lives and Learning

David Baker, Lucy Green

Routledge, 27 mars 2017 - 286 pages

Site Internet VI musicians" (VIML)

A lire aussi :

"Les musiciens aveugles dans l'histoire"

Louis Ciccone,

2001.

Editions L'Harmattan

Insights in Sound: Visually Impaired Musicians Lives and Learning

Music has long been a way in which visually impaired people could gain financial independence, excel at a highly-valued skill, or simply enjoy musical participation. Existing literature on visual impairment and music includes perspectives from the social history of music, ethnomusicology, child development and areas of music psychology, music therapy, special educational needs, and music education, as well as more popular biographical texts on famous musicians. But there has been relatively little sociological research bringing together the views and experiences of visually impaired musicians themselves across the life course. Insights in Sound: Visually Impaired Musicians’ Lives and Learning aims to increase knowledge and understanding both within and beyond this multifaceted group. Through an international survey combined with life-history interviews, a vivid picture is drawn of how visually impaired musicians approach and conceive their musical activities, with detailed illustrations of the particular opportunities and challenges faced by a variety of individuals. Baker and Green look beyond affiliation with particular musical styles, genres, instruments or practices. All 'levels' are included: from adult beginners to those who have returned to music-making after a gap; and from 'regular' amateur and professional musicians, to some who are extraordinarily 'elite' or 'successful'.

David Baker, Lucy Green

Routledge, 27 march 2017 - 286 pages

Website VI musicians" (VIML)